APRIL 2022

Een blauwe draad van humanisme



   

David janssens

Breng twee kunstenaars samen en je krijgt een chemische reactie. Bij Hilde Braet en Eddy Carels knettert die reactie grillig blauw. Zij is fotografe en cultuurwetenschapper, hij is schilder en sinds mensenheugenis voorzitter van Kunst in het Geuzenhuis. Allebei zijn ze vrijzinnig humanist en allebei zijn ze getekend door een knauw die kanker hun gaf. In hun kunst zoeken en vinden ze menselijke verbinding. Anderen raken met wat hen raakt, wars van taboes en clichés. De ziekte en ze overleven, en naar de toekomst graaien, loopt vandaag als een draad doorheen hun levens. Een blauwe draad die ook hun werk verbindt dat ze dit voorjaar samen exposeren in galerie Ridderpad 42 in Laarne.

 

 

hilde braet en eddy carels exposeren

Omzichtig, met witte handschoenen aan, haalt Hilde Braet de foto’s die ze zal exposeren uit hun doos. Het papier is kostbaar en kwetsbaar, vandaar, maar het zegt ook iets over haar persoonlijkheid. Minder voorzichtig is Eddy Carels. Zijn vingers betasten liefdevol de werken in acryl-gemengde techniek die hij op tafel heeft gelegd. De textuur van de verf even ruw als de zee die ze verbeeldt.

Tegenpolen maar ook complementair, dat zijn Braet en Carels. Hetzelfde geldt voor de werken die ze vanaf 12 mei zullen tentoonstellen in galerie Ridderpad 42 in Laarne. Het kunsthuis opende vorig najaar de deuren en is de nieuwste episode in de avonturen van oude bekende Motte Claus, de grande dame van het Gentse nachtleven die vroeger dolende zielen naar de Hotsy Totsy en De Geus van Gent lokte. Het is een kleine galerie, wat maakt dat Hilde Braet en Eddy Carels enkel het essentiële selecteren voor hun gezamenlijke expositie. Samen exposeren, dat was een eenvoudige keuze, vertelt Braet: ‘Eddy en ik kennen elkaar al meer dan dertig jaar uit het vrijzinnige milieu in Gent. We zijn mensen met een verhaal, mensen met maatschappelijk engagement en we zijn allebei open en openhartig. Dat is al heel wat verbondenheid.’

‘Doordat we allebei een traumatische ervaring met kanker hebben doorgeworsteld, is er een nieuwe draad van verbondenheid tussen ons gespannen’, vult Carels aan.

Die draad loopt ook doorheen de werken die ze uitkozen. Een draad die blauw kleurt, vandaar ook de titel van de expositie.

Hilde Braet - cyanotypie op Fabriano Liscio 5 aquarel papier, 40 x 50 cm

‘Ik ga letterlijk tot op het bot’, zegt Braet. ‘Aan oude röntgenfoto’s van mezelf voegde ik iets persoonlijks toe, zoals een kanten handschoen of een reep verscheurde lingerie. Ik hou van oude technieken, zoals cyanotypie. Daarmee vormde ik deze anatomische blauwdrukken om tot zelfportretten in de diepte. Door het blauw zijn ze koel en warm tegelijk.’

Even Pruisischblauw zijn haar bondagefoto’s, geïnspireerd op het Japanse shibari. ‘Alhoewel het vastbinden met veel liefde gepaard gaat, kan de bondage overkomen als koel en afstandelijk’, legt Braet uit. ‘De veegstreken van de kwast en de warme textuur van het aquarelpapier temperen dit.’ Naast deze twee reeksen selecteert Braet enkele foto’s uit de subtiel erotische portretten uit haar boudoirreeks en enkele beelden uit haar nieuwste boek LIJF-elijk ANDERS, waarin ze het taboe van seksualiteit bij vrouwen met een beperking doorbreekt.

‘Seks is een mensenrecht’, vindt Braet. ‘En mensenrechten zijn ondeelbaar. Recent heb ik een masteropleiding gender en diversiteit gevolgd. Daarin heb ik veel over maatschappelijke conflicten en spanningen geleerd. Voortdurend vragen stellen, voortdurend blijven leren, vind ik belangrijk. Het is het motto van Gandhi dat ik ook in mij draag: leef alsof elke dag de laatste is, en studeer alsof je eeuwig te leven hebt.’

   

Tegenpolen maar ook complementair, dat zijn Braet en Carels. Hetzelfde geldt voor hun werken

ZOEKEND AAN ZEE

De intimistische blik op mensen van Braet complementeert de ruwe acrylwerken van Eddy Carels die bij Motte Claus zullen hangen. De woeste grootsheid van de zee verwerkte hij in een reeks maritieme miniaturen. Zonder menselijke figuranten op het doek, de onstuitbare natuurkracht enkel bedwongen door Carels’ rigoureuze keuze voor de gulden snede. Een beloftevolle horizon loopt – letterlijk deze keer – als een dikke blauwe draad over de werken.

‘De maritieme miniaturen zijn het resultaat van uren wandelen langs de kustlijn en kijken naar de lucht’, vertelt Carels. ‘Duizenden foto’s heb ik gemaakt tijdens die wandelingen. Maar ik schilder ze niet na. Mijn werken zijn geen perfecte weergaven van de werkelijkheid, wel een tastbare neerslag van de impact die zee en lucht hebben op de zoekende mens. Het zicht op zee inspireert, het nodigt uit tot nadenken. Deze schilderijen doen dat ook. Ze laten de toeschouwer er een eigen verhaal in zien.’

 

Eddy Carels - acryl op doek, 30x40cm

 

KUNST OVERLEEFT

Mensen en mens-zijn, daarom draait het voor beide kunstenaars. De voorbije twee jaren, gevuld met quarantaines en afstand houden waren een belemmering. Ze doorspartelden die tijd op kenmerkende wijze. ‘Ik heb me afgezonderd en aan mijn boek gewerkt en papers geschreven. In die zin was het een vruchtbare periode’, zegt Braet. ‘Ondanks alles heb ik voortgedaan’, vult Carels aan. ‘Samen met een hechte vriend was ik elke week met mijn Museumpas op pad. Dan stapten we de trein op naar Antwerpen of Brussel. We hebben in die periode zowat alle grote tentoonstellingen gezien. En ’s nachts ben ik een verschrikkelijk gulzige lezer. Lezen, tekenen en schilderen, daarmee vulde ik mijn etmalen. Maar wat ben ik blij dat we weer veel kunnen en mogen. Mensen zien en omhelzen, ik heb het gemist. Deze tentoonstelling is een kleine verse start.’

Een nieuwe start neemt ook Kunst in het Geuzenhuis, waarvan Eddy Carels de grote bezieler blijft. ‘Dit jaar plannen we drie tentoonstellingen in het Gentse Geuzenhuis’, weet hij. ‘De eerste in maart en ook nog twee in het najaar. Maar ik heb nog plannen: een poëzieavond en een theatermonoloog staan al in de steigers. Een tweede toneelstuk heb ik al in gedachten. Kunst in het Geuzenhuis is een overlever. Net zoals wij.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mensen en mens-zijn, daarom draait het voor beide kunstenaars

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

EXPO DE BLAUWE DRAAD

*OPGELET LOCATIEWIJZIGING*

Opening donderdag 12 mei in de Zuilenzaal van het Geuzenhuis (Kantienberg 9, Gent) met een inleiding door professor-emeritus en kunstcriticus Willem Elias. De tentoonstelling loopt tot 26 juni.

Alle praktische info lees je hier

   


Wil je de papieren versie van De Geus thuis ontvangen? klik hier voor meer informatie.