Breng mensen samen en je krijgt een chemische reactie. Bij fotografe Hilde Braet en schilder Eddy Carels knettert die reactie grillig blauw. Allebei getekend door een knauw van kanker zoeken en vinden ze menselijke verbinding in hun kunst. Ziekte en ze overleven, en gretig naar de toekomst kijken loopt als een blauwe draad doorheen hun levens. Blauw kleuren ook de werken die ze dit voorjaar samen exposeren in ons Geuzenhuis. VAN BLAUWDRUKKEN TOT ZELFPORTRETTEN Voor deze tentoonstelling selecteren Hilde Braet en Eddy Carels enkel het essentiële. Braet gaat letterlijk tot op het bot. Aan oude röntgenfoto's van haarzelf voegde ze iets persoonlijks toe, zoals een kanten handschoen of een stuk lingerie. Met cyanotypie transformeerde ze deze anatomische blauwdrukken tot zelfportretten in de diepte. Even Pruisischblauw zijn haar bondagefoto's, geïnspireerd op het Japanse shibari, en de subtiel erotische portretten van Motte uit haar boudoirreeks. Daarnaast selecteert Braet enkele foto's uit haar nieuwste boek LIJF-elijk ANDERS, waarin ze het taboe van seksualiteit bij vrouwen met een beperking doorbreekt. .  ZOEKEND AAN ZEE De intimistische blik op mensen van Braet complementeert de ruwe acrylwerken van Eddy Carels die in de Zuilenzaal van het Geuzenhuis zullen hangen. De woeste grootsheid van de zee verwerkte hij in een reeks maritieme miniaturen. Zonder menselijke figuranten, de onstuitbare kracht enkel bedwongen door Carels' rigoureuze keuze voor de gulden snede. Een beloftevolle horizon loopt - opnieuw - als een blauwe draad over de werken. De maritieme miniaturen zijn het resultaat van uren wandelen langs de kustlijn en kijken naar de lucht. Het zijn geen perfecte weergaven van de werkelijkheid, wel een tastbare neerslag van de impact die zee en lucht hebben op de zoekende mens. De Blauwe Draad opent op donderdag 12 mei in het Geuzenhuis met een inleiding door professor-emeritus en kunstcriticus Willem Elias. Tekst: David Janssens |