EDGERANK: een lezing over de algoritmes van Facebook

HVV GENT

Vandaag leeft iedereen in zijn eigen bubbel die het vrij denken belemmert. Facebook bepaalt door een digitale rekenmachine wat de moeite is om aan jou te tonen. Je kan nu eenmaal niet alle berichten te zien krijgen. Dit heet de Edgerank. Waarschijnlijk lijkt dit geen zo’n groot probleem te zijn. Het is toch goed dat je vooral dat te zien krijgt waarin je interesse hebt? Een timmerman heeft bijvoorbeeld toch geen boodschap aan berichten over een opleiding vroedkunde.

Toch is de Edgerank veel gevaarlijker dan je zou denken. Ongeveer 80% van de jongeren gebruikt Facebook als nieuwskanaal. Over alle generaties heen ligt dit op 42%. Bijna de helft van de mensen gebruikt Facebook dus als medium om nieuws te verzamelen. En dat is eigenlijk niet goed. Want Facebook geeft enkel weer wat je al denkt. Het bevestigt steeds jouw denkwijze. De informatie die we opnemen is zo gepersonaliseerd dat we blind zijn voor andere meningen. Sociale media zijn een podium geworden van polarisatie in plaats van dialoog en participatie.

Reinout Van Zandycke wil mensen wakker schudden. In deze keynote legt hij het fenomeen van de Edgerank uit aan de hand psychologische en wetenschappelijke inzichten. Als je het businessmodel van Facebook bekijkt en dit combineert met principes uit de sociale psychologie is het eigenlijk allemaal logisch. Dit begrijpen is erg belangrijk. Het blijft niet bij interessante opvattingen en voorbeelden. Reinout zal je ook tips geven om hier op een goede manier mee om te gaan. Want uiteindelijk dragen we allemaal wat verantwoordelijkheid.

 DONDERDAG 1 juni
 20:00

 €3 leden/studenten
 €5 niet-leden

 MEER INFO:
 hvv.gent@geuzenhuis.be  

 















 

Reinout Van Zandycke is zaakvoerder van Exposure.be. Hij is gespecialiseerd in de psychologie achter sociale media en politieke communicatie. Zo is hij consultant voor verschillende politici en helpt hij bedrijven met hun online communicatie.